Budoucnost (nejen) vzdělávání je OTEVŘENÁ

Publikováno 10. 6. 2016

Místo aby děti pasivně využívaly Wikipedii, samy vytvářejí články. Místo učebnic učitelé zveřejňují vlastní výukové materiály pod licencí Creative Commons (CC). Či se děti učí principem převrácené třídy, doma se učí samostatně a do škol přicházejí řešit problémy. Science fiction? Mnohdy už ne. Více v rozhovoru s Tamarou Kováčovou z think tanku EDUin o otevřených vzdělávacích zdrojích. Mimochodem, nejúspěšnější učitelé v mezinárodních srovnáních používají právě otevřené vzdělávací zdroje (OER).

Co je to Otevřené vzdělávání?

Lapidárně řečeno cílem je, aby se kdokoliv, kdykoliv a odkudkoliv (tedy i nejen ve škole) mohl vzdělávat. Otevřené vzdělávání není cíl sám o sobě, ale cesta ke kvalitnímu a smysluplnému vzdělávání pro každého. Zároveň nejde o žádné sci-fi, vše, co je pro otevřené vzdělávání důležité, je už popsáno ve vládou schválené Strategii digitálního vzdělávání do roku 2020. Otveřené vzdělávání je také typické využíváním otevřené licence CC, která pomáhá využívat, přetvářet a sdílet veškeré materiály. Usilujeme i o tzv. universal design, aby všechny materiály podpořené veřejnými zdroji byly zpřístupněny všem, například weby mají být přizpůsobeny nevidomým a nahraná videa by měla mít titulky pro neslyšící.

Proč je dobré podporovat otevřené vzdělávání?

Vytištěné učebnice nenabízejí učitelům ani dětem odpovědi na aktuální problémy. Příkladem je iniciativa Obcankari.cz, jejíž členové vytvořili materiály pod licencí CC na téma migrační krize. Další potenciál je pro využití tzv. převrácené třídy, kdy učitel dá žákům za úkol sledovat dokument a v hodině o tématu společně diskutují. Potenciál je například ve virtuálních hospitacích, kdy se učitelé mohou učit od sebe navzájem.

Máme již nějaké výsledky využívání otevřených vzdělávacích zdrojů?

Ano, například podle průzkumu PISA dosahují lepších výsledků třídy, kde namísto standardních učebnic používají otevřené zdroje.

Místo aby děti pasivně využívaly Wikipedii, samy vytvářejí články. Místo učebnic učitelé zveřejňují vlastní výukové materiály pod licencí Creative Commons (CC). Či se děti učí principem převrácené třídy, doma se učí samostatně a do škol přicházejí řešit problémy. Science fiction? Mnohdy už ne. Více v rozhovoru s Tamarou Kováčovou z think tanku EDUin o otevřených vzdělávacích zdrojích. Mimochodem, nejúspěšnější učitelé v mezinárodních srovnáních používají právě otevřené vzdělávací zdroje (OER).

Máte i další, konkrétní příklad využití těchto zdrojů z českých škol?

Například ve třídě Petry Boháčkové ze ZŠ Dr. E. Beneše páťáci vytvářeli materiály pro výuku angličtiny pro svoje spolužáky, nebo třída Bohuslava Hory ze ZŠ Planá nad Lužnicí vytvářela knihu o baroku. V ZŠ Pražská ve Znojmě vyučují ICT zásadně v propjení s tématy předmětu. Začínáme zde mít i průkopníky stylu „pracuji nahlas“, kde například Bořivoj Brdička z Pedagogické fakulty UK či Josef Šlerka ze Studií nových médií na Filozofické fakultě UK streamují svojí výuku on-line.  

A co se v oblasti otevřeného vzdělávání děje ve světě?

Největším tahounem jsou v tuto chvíli USA, kde jsou učebnice drahé a OER tak snižují náklady na studium. Dalším velkým tématem je vytváření přehledných databází a přehledů OER, ke kterým budou mít přístup zcela všichni.

Co se pro podporu otevřeného vzdělávání děje v Čechách?

Všechny předchozí zajímavé aktivity se nyní zaštiťují pod hlavičkou Aliance pro otevřené vzdělávání, jejíž vznik inicioval EDUin. V současné době významní aktéři i organizace signují alianční chartu, která má za cíl prosazovat otevřené vzdělávání ve veřjeném prostoru i na poli legislativy.


Obecné lekce pro děti, učitele i rodiče:

V češtině https://khanovaskola.cz/

V angličtině khanacademy.org

mimoskolu.cz rozcestník na další zdroje a kurzy

Primární zdroje:

například:

http://www.esbirky.cz/

Hry:

decko.cz

Smarturismus:

http://www.skrytepribehy.info/

www.m77.cz/mgame

Metodiky pro učitele:

Obecné:

www.rvp.cz

dumy.cz

Specilizované:

Dějiny: myjsmetonevzdali.cz, http://dvacatestoleti.eu/, Slavné dny na stream.cz

Občanská výchova: http://www.obcankari.cz/edukacni-materialy

Přírodní vědy: http://badatele.cz/cz

Učitelské komunity učitelů, kteří podporují technologie ve vzdělávání:

uctesnami.cz

https://sites.google.com/site/pepousuvweb/

http://www.gegcr.cz/

Články a videa o OV a technologiích ve vzdělávání (převážně) pro učitele:

http://spomocnik.rvp.cz/

YT kanál o Technologiích ve škole https://www.youtube.com/playlist?list=PLV0imKrAcRsz7fhTd-gzCOZcym6jH1OX3

Twitter