Tablety ve výuce pomáhají získat pozornost žáků

Publikováno 22. 6. 2016

Rozhovor s Miroslavem Dvořákem, učitelem na ZŠ a MŠ Červený vrch na Praze 6, o využívání tabletů ve výuce .

Souhlasíte se zaváděním tabletů do výuky?

Ano. Tablety se stávají a mnohdy se již staly součástí našich životů. Je proto zcela přirozené, že své místo najdou také ve škole. Z mé osobní zkušenosti tablety hodiny oživí a žáky probudí k aktivitě. Mnoho žáků svůj volný čas tráví právě s tabletem. Když tablet budeme využívat při vyučování, můžeme žákům ukázat, že jej lze využít ke spoustě jiných věcí, než je jen hraní her či vkládání příspěvků na sociální sítě. Ne všichni žáci si mohou tablet dovolit a pro některé může být škola tím prvním místem, kde s tabletem přijdou do styku. Škola tak může dát žákům příležitost naučit se pracovat s nástrojem, který je zatím pro některé rodinné rozpočty příliš drahý.

Čím mohou moderní technologie výuku obohatit? Mohou mít vliv i na rozvoj jedince?

Když zapojíte do výuky moderní technologie, získáte v prvé řadě pozornost žáků. A to vůbec není málo. Žáci by ve škole neměli nacházet techniku, kterou doma už před lety vyhodili. Troufnu si říci, že poté budou do školy chodit o trochu raději a že budou při hodině o něco pozornější. Tablety mohou za určitých okolností podpořit také individuální rozvoj. Představte si nadaného žáka, který je s prací hotový dříve než ostatní. Místo čekání může využít tablet a prohloubit si své znalosti. S tabletem může tento nadaný žák vyhledávat na internetu zajímavosti k danému tématu či vytvářet pro své žáky úlohy k procvičování učiva. Ty pak přes cloud může nasdílet svým spolužákům a obě skupiny se tak obohatí. Pro slabší žáky či žáky s poruchami učení je vhodné nastavit individuální tempo práce. To lze s tabletem i bez tabletu. Při využití tabletu lze ale žákům připravit adaptivní formu úloh, při které se nové úlohy volí podle zvládnutí úloh předchozích a celý proces učení je pak individualizovaný a pro žáky efektivnější.

Jak u vás probíhá výuka na tabletu? Jaké zajímavé projekty jste s dětmi absolvovali?

V každém ročníku, předmětu i konkrétní hodině probíhá využití trochu jinak. Vím, že nejmenší žáci s oblibou používají aplikace pro hudební výchovu. Tablety se tak díky aplikaci promění například v osobní piana a každý tak má své vlastní malinké piano. Dříve bychom museli piana koupit zvlášť. Starší žáci pak využívají pokročilejší možnosti tabletů vč. kamery. Mohou tak natočit scénku z historie, interview pro občanskou výchovu či vytvořit anketu a z ní pak statistiku v matematice. Právě v tvořivé práci vidím přednost tabletů oproti běžným PC. Tablety jsou mobilní, můžete je použít jako foťák či kameru a výsledky videoankety pro statistiku můžete zpracovat v Excelu na stejném tabletu, na kterém jste anketu natáčeli. To dříve nešlo.

Právě v tvořivé práci vidím přednost tabletů oproti běžným PC.

Téměř vždy je tablet využíván pouze pro část hodiny. Snažíme se tablety integrovat do běžné výuky, ne mít hodiny „na tabletu“ a bez něj. Díky přístupu na internet se navíc všichni mohou připojit do cloudového prostředí Office 365 a tam dále spolupracovat. Tablet potom není jen izolovaný nástroj, ale jakási brána pro další spolupráci, která může probíhat i doma.

Jaké konkrétní výukové aplikace byste Vy osobně doporučil?

Učím dějepis a němčinu. V dějepisu využíváme například aplikaci Cestování, která je standardní součástí Windows 8. Nedávno jsme probírali baroko, našli jsme si proto panoramatické fotky Prahy a ukazovali si hlavní barokní prvky a porovnávali baroko s jinými architektonickými styly vedlejších budov. Panoramatické fotky jsou v aplikaci Cestování otočné o 360° a ve fotce se pohybujete tak, že tablet fyzicky otáčíte. To navozuje pocit, že se člověk na chvíli na daném místě skutečně ocitl.

V souvislosti s výukou jazyků jsme například vyzkoušeli aplikaci „Learn German with babbel.com“. Ta je sice vhodnější pro individuální výuku slovíček, ale po jejím použití při hodině mi někteří žáci řekli, že už si ji nainstalovali i doma, protože se na ní slovíčka učí interaktivně a víc je to baví.

Twitter