Ukázková hodina budoucnosti v ZŠ Magic Hill v Říčanech

Publikováno 17. 6. 2016

Text: Martina Poláková, Microsoft

Zábavná forma výuky, která v dětech rozvíjí dovednosti 21. století 

Jedno dubnové dopoledne jsme se s kolegy z Microsoftu vydali na ukázkovou hodinu do naší partnerské školy, ZŠ Magic Hill v Říčanech. Od samého počátku jsme měli pocit, jako když jsme se posunuli v čase a ocitli se ve škole budoucnosti. Moderní rozvržení tříd, školní časopis, diskuze mezi dětmi a učiteli v angličtině … to za nás v 90. letech nebývalo! Hlavním cílem návštěvy bylo vidět v praxi výuku zaměřenou na rozvoj dovedností 21. století. Magic Hill je totiž jednou z prvních škol, která plně zařadila do svého vzdělávacího programu metodiku nazvanou 21st Century Learning Design (21CLD).

Za jejím zpracováním stojí globální výzkumný program ITL Research podporovaný společností Microsoft. Cílem metodologie je pozitivní proměna výukového procesu a rozvoj šesti hlavních cílů vzdělávání a zároveň nadčasových dovedností. Ty současné studenty lépe připravují pro život a zvýší jejich uplatnitelnost i konkurenceschopnost na trhu práce. Dovednosti 21. století jsou spolupráce, budování a formování znalostí, sebeřízení, řešení problémů, využívání ICT a pokročilá komunikace.

Ukázková hodina proběhla ve čtvrté třídě a děti právě probíraly krev. Pracovaly ve čtyřech „centrech“ (místo úrazu, operační sál, výzkumný ústav a transfúzní oddělení). Jejich úkolem bylo nastudovat probíranou látku, odpovědět na zadané otázky a následně natočit na tablet video pro nižší ročníky, ve kterém měly téma krve srozumitelným vysvětlit.

Úkolu se zhostily bravurně. Dokázaly pracovat s připraveným textem, najít v něm potřebné informace, využít připravené rekvizity tak, aby natočily poutavé klip. Jedna skupinka simulovala krvácejícího pacienta, druhá odměřovala množství krve v lidském těle. Třetí připravila scénku o dárcovství krve a poslední předvedla praktickou ukázku masáže srdce za pomoci hudby, která udávala rytmus, ve kterém má masáž probíhat.

Během hodiny vládl ve třídě pracovní ruch, ale rozhodně ne hluk. V případě potřeby děti zvedly kartičku se symbolem otazníku a počkaly, až jim přijde paní učitelka poradit. Překvapením také bylo, jak si děti dokázaly poradit s natáčením videa, které připravovaly úplně poprvé. Bylo patrné, že práce s tabletem je přirozenou součástí jejich života. Velmi dobře zvládly i hlídání času a závěrečné konstruktivní sebehodnocení, v rámci kterého každý řekl, co si z hodiny odnesl. Nejčastěji zaznívalo, že si děti hodinu opravdu užily, že je učení bavilo a dozvěděly se řadu nových věcí.

Hodina byla skvělou ukázkou toho, že lze naplnit vyučovací osnovy způsobem, který je pro děti atraktivní, který je bude bavit a zároveň v nich rozvíjí dovednosti, jež se jim budou hodit v životě i v budoucím zaměstnání.

Magic Hill nabízí možnost otevřených hodin také pro zájemce z řad učitelů, veřejnosti nebo studentů. Přijďte se podívat i vy, je to cenná zkušenost.

  

Twitter