Youtubeři: rock-and-roll 21. století

Publikováno 9. 6. 2016

„Youtubeři jsou hlasy nové generace, jsou to opinion leadři, kteří mají na mladé mnohdy větší vliv než škola nebo rodina,“ říká Tomáš Gavlas, výkonný ředitel Get Boost. Jak vnímají youtubeři svůj vliv na diváky? A měli by dnes všichni používat online platformy k osobnímu PR? Více se dozvíte v našem rozhovoru.

Tomáši, jak jste se dostal k youtuberům?

Při psaní rigorózní práce jsem hrál často hru Minecraft, jednou jsem nevěděl, jak tam něco postavit, tak jsem si našel video na Youtube, kde někdo postup popisoval. Po prvním zhlédnutém videu jsem si pustil další a za chvíli jsem si uvědomil, že mě vlastně baví ten člověk, který tam je. Takže i prokrastinace může být někdy užitečná. A třeba mne přivedla na nápad začít spolupracovat s youtubery.

A kdo jsou vlastně youtubeři?

Dají se označit za hlasy nové generace. Jsou to opinion leadři, jsou to lidé, kteří mají vliv na mladou generaci, na mladé lidi. Jejich hlavní diváci se pohybují mezi 13–25 lety. Aby si to lidé dokázali dobře představit, tak to přirovnávám k období rock-and-rollu. Západní společnost vlastně od příchodu rock-and-rollu nezažila takto obrovský boom, kdy holky šílely, kluci šíleli, byly vyprodány koncerty, na kterých všichni kolabovali, a nic takhle silného tu nebylo až do youtuberů, kteří přišli teď. Já jsem si to uvědomil, když jsem byl na Utuberingu (pozn. red.: Tzv. festival generace Z, který pořádá agentura Get Boost a jehož prvního ročníku se účastnilo 20 000 lidí.) a viděl jsem tam fanatické děti, které youtubery milují, chtějí jejich podpis, chtějí se s nimi potkat a vnímají je jako kamarády, jako někoho blízkého. Takže jsou to pro mladou generaci skutečně vlivní lidé, tedy opinion leadři.

Uvědomují si svoji velkou odpovědnost, když jejich názor může ovlivnit tolik mladých lidí? Mají nějaké hranice, za které nesmí zajít?

Většina z nich je má. Často naštěstí s vlivem přichází automaticky i odpovědnost, když vidí, že je komentují mladší lidé, ale nedělají to všichni. Jsou tady i youtubeři, kteří prostě nekultivují a nevedou lidi na správnou cestu, ale i tak si myslím, že většina z nich jsou slušní lidé, kteří si svoji odpovědnost uvědomují.

V čem je rozdíl mezi nejlepšími youtubery  a ostatními, kromě počtu zhlédnutých videí a odběru kanálu? Jaký je jejich kvalitativní rozdíl v práci a přístupu?

Hlavní rozdíl je v tom, že se tito youtubeři se živí natáčením videí na plný úvazek je to jejich primární práce. Když jsme s youtubery začínali a ptali jsme se jich, co chtějí v životě dělat, tak málokdo z nich ještě před třemi lety řekl, že by chtěl být youtuber na full time. Říkali, že chtějí dělat v médiích, být moderátorem apod. A my jsme je upozorňovali, že to dohromady nejde zvládnout. Youtuber si musí vymýšlet dobrý obsah, se kterým je strašně moc práce. V podstatě je to jako být samostatnou televizí, která musí vysílat několik pořadů, jež pravidelně vychází, k tomu musíš promyslet jejich obsah, vše natočit, sestříhat, pak tomu udělat optimalizaci, přidat hashtagy, přidat programové schéma, vědět, co kdy vychází atd. Také to není jen Youtube, ale jsou to všechny sociální sítě, na kterých mají youtubeři tisíce odběratelů, se kterými si musí popovídat, takže musí být angažovaní na 100 %. Jde hlavně o to udělat ten krok důvěry a rozhodnutí, kdy si youtuber řekne, že to chce skutečně dělat a vstoupit do toho naplno, a pak je to vidět.

Které základní dovednosti youtubeři potřebují ovládat?

Důležitá je osobnost a také umění podat věci ostatním poutavým způsobem. Dále je třeba projektové přemýšlení, dokázat myslet koncepčně a dát tomu nějaký systém. Určitě se také nesmí stydět před kamerou a musí být dobrý vypravěč, který umí mluvit s publikem, což je těžké, protože to publikum není v dané chvíli vidět, přestože youtuber mluví k tisícům lidí, ale když se natáčí doma v pokojíčku, tak je těžké si to představit.

Je podle Vás sebeprezentace prostřednictvím online kanálů dovednost, kterou by dnes měli umět téměř všichni?

Ono by to mělo být takové osobní PR, které si dnes dělá každý z nás a ti mladí to umí mnohem víc, než třeba my, jelikož se sociálním sítím víc věnují. Pokud někdo z mladší generace na sítě aktivně nepřispívá, tak tam není vidět a pro ostatní lidi neexistuje, což platí i pro náš věk. Ale ono se to dá naučit. Je takový balík know-how, jak být dobrý youtuber, jejichž základem je chovat se přirozeně.

Myslíte si, že by dnes měli umět všichni natočit si vlastní video? Považujete dovednosti zviditelňovat se na online platformách za jednu ze základních kompetencí 21. století?

Já bych řekl, že ano, ale přijde mi strašné to říct. Protože to záleží na tom, co chce kdo dělat. Ale cokoliv chceš dělat, musíš to umět primárně prodat, tím nemyslím prodej pouze v  obchodním smyslu, ale znamená to také, umět svůj zámět vysvětlit a přesvědčit o tom ostatní lidi. K tomu pomáhá, když člověk umí dobře ovládat sociální sítě.

Dala by se videa youtuberů použít jako materiál pro školní výuku?

Malé děti by se měly vzdělávat v tom, kdo jsou to youtubeři, protože je často vychovávají více než jejich učitelé nebo rodiče. Nevím, jestli jeto dobře nebo špatně, je to tak. Proto by děti měly vědět, co ve světě youtuber znamená, kde je jeho místo, kdo to je. Jinak existuje riziko, že si dítě může postavit youtubera v rámci svého sociálního okruhu na vyšší pozici, než kde by reálně měl být. Což si myslím, že se obecně nedělá. Druhá věc je, pracovat s jejich vlivem uvnitř kanálu tak, aby kultivovali své vlastní diváky, což se většina z nich snaží dělat. Také by se dal využít silný vztah dětí k youtuberům. Například, jsem se bavil s Petrou Vančurovou, která vyhrála blogerku roku, je jí 31 let a je jednou z nejstarších blogerek. Vyprávěla mi, jak jí píšou malé holčíčky se svým trápením, nebo o své první menstruaci a radí se s ní, co mají dělat.Takže určitě by se vliv youtuberů dal využít pro témata, která by ve škole kultivovala a prostřednictvím tohoto kanálu se dala šířit, aby to nebyly nestravitelné blbosti, ale taková základní témata, která dokáží youtubeři skvěle podat.

A už Vás nějaká vzdělávací instituce s touto nabídkou oslovila?

Zatím na takovou nabídku čekám, ale dokážu si ji představit. Nejvíc by mě potěšilo, kdyby taková nabídka přišla od nějakého výše postaveného decission makera (pozn. red.: osoba s rozhodovací pravomocí), který by s námi mohl vymyslet systémovou kampaň, kde by se dal vliv youtuberů správně využít.

Co může být pro odběratele youtuberů přidanou hodnotou, když je sledují?

Zejména prezentace témat, o kterých se ve společnosti příliš nemluví, to mi přijde jako velká přidaná hodnota. Také změna v pohledu na určitá schémata. Například dříve byly dívky pod tlakem kosmetických firem, které prezentovaly krásu prostřednictvím top modelek a brutální retuše, takže tlak na krásu a dokonalost byl opravdu silný. Youtuberky pomáhají tohle pojetí u mladých holek rozbíjet a ukazují, že bez nalíčení vypadají jako normální holky, a to zvedá jejich divačkám sebevědomí. A taky je inspirují v tom, že mluví o těžkých věcech, jako je zklamání, očekávání, úzkosti i deprese, a vždy, když o tom promluví, tak jsou od publika velmi dobré ohlasy. Youtubeři zkrátka umí srozumitelně podat běžná i tabuizovaná témata.

 

Twitter